La cueva de Altamira y el arte paleolítico del norte de España. Composición, características y gestión

 

Roberto Ontañón-Peredo y José Adolfo Rodríguez-Asensio

 

Abstract

The World Heritage property is formed by eighteen sites: Altamira, on the List since 1985, and seventeen caves inscribed in 2008 as an extension of the original property. These sites constitute one of the most important ensembles of Palaeolithic art in the World. Located in caves, from the entrances to the deepest parts of these karst formations, it displays all the necessary elements to guarantee the authenticity and the integrity of the property: research carried out since the last third of the nineteenth century has documented a wide variety of the representations, techniques and themes that characterise this phenomenon, whose chronology spans about 30 Ky. Another remarkable feature of Cantabrian Cave Art is the good state of conservation of the parietal manifestations. Preserved in the protected environment of the deep caves for millennia, it is our obligation to conserve it for future generations. Accordingly, the authorities responsible for the sites deploy a range of administrative and curative measures which try to eliminate or, at least, diminish the risks of deterioration. These vary to some extent depending on an important factor: the opening of the caves to the public, which makes their management more complex.

 

Keywords

Northern Spain, Cantabrian Region, Upper Palaeolithic, Cave Art, World Heritage, Cultural Heritage Management, Conservation, Tourism

 

Resumen

El bien incluido en la Lista de Patrimonio Mundial está formado por dieciocho sitios: Altamira, en la lista desde 1985, y diecisiete cuevas inscritas en 2008 como una extensión del bien original. Estos lugares constituyen uno de los más importantes conjuntos con arte paleolítico del mundo. Localizado en cuevas, desde la entrada a las partes más profundas de estas formaciones kársticas, despliegan todos los elementos necesarios para garantizar la autenticidad y la integridad del bien: la investigación realizada desde el último tercio del s. XIX ha documentado una amplia variedad de las representaciones, técnicas y temas que caracterizan a este fenómeno, cuya cronología abarca unos 30.000 años. Otra característica destacable del arte paleolítico cantábrico es el buen estado de conservación de las manifestaciones parietales. Preservadas durante milenios en el medio ambiente protegido de las cuevas profundas, es nuestra obligación conservarlas para las generaciones futuras. En consecuencia, las autoridades responsables de los sitios desarrollan una serie de medidas administrativas y protectoras que tratan de eliminar o, al menos, disminuir los riesgos de deterioro. Esto puede variar en cierto grado dependiendo de un factor importante: la apertura de las cuevas al público, lo que hace su gestión más compleja.

 

Palabras clave

Norte de España, Región Cantábrica, Paleolítico Superior, Arte rupestre, Patrimonio Mundial, Gestión de patrimonio cultural, Conservación, Turismo